Gymloft

BLOG

justin couturon

Coach... Ik wil meer.


Ik merk van mezelf, maar zeker ook van anderen, dat we steeds meer willen. Van yogi's horen we dat men met minder tevreden moet zijn, van de moneydriven monkeys horen we 'the sky is the limit'. Ik ben tot een andere conclusie gekomen.

Voor velen is personal training een nieuw gegeven, dat vaak zeer motiverend werkt om routine te creëren in hun levensstijl. Anderen hebben al met andere PT's gewerkt en kennen het gegeven goed. Maar in beide scenario's komen we, na enkele abonnement verlengingen, vaak tot een mogelijk keerpunt: "En nu...?". Dan maar een marathon lopen? Stellen we een bucketlist op? Een jaar geen alcohol? Word ik vegan?

Vroeger hadden we met ons team de ambitie om ons te focussen op het creëren van de best mogelijke trainingsomstandigheden (de loft, goede trainers, een app, soms theetjes voorzien, netheid, ...). Allemaal wel belangrijk natuurlijk! Hoe verder je in dit model in gaat (exclusiviteit, privacy, service) hoe verder je je uurtarief moet pushen om dit model in stand te houden. Daar is helemaal niets mis mee, maar wat je ook doet: people get used to this really fast. En daarbovenop weet je niet waar het exclusiviteitsmodel eindigt, gezien je gemakkelijk concurrentie kan krijgen (en die is er al).


"In een exclusiviteitsmodel kan je gemakkelijk concurrentie krijgen. In het bieden van ervaringen heb je dat véél minder."


Maar de ambitie van de ondernemer is om bestaande klanten zo lang mogelijk te houden. En in ons geval, gemotiveerd te houden. De balans tussen de commerciële ambities en het waardevoorstel is in de people business eentje om in stand te houden. Als je té commercieel wordt (sales) vergeten mensen al gauw waarom ze naar jou kwamen (gezondheid, service, visie). Ze voelen zich vlugger als een nummer of als een koe die gemelkt wordt. Maar als het waardevoorstel 'te goed' is en met een beperkte commerciële insteek, dan word je vaak niet serieus genomen. Al heeft dit rampjaar voor veel kopzorgen gezorgd, het heeft misschien wel de grootste hiervan weggewerkt. Ik kom hier meteen op terug.

We gaan voor onze klanten meer bieden, zonder onze prijzen aan te passen. Maar we doen dit wel met add-ons of totaalpakketten. Zo kan het cliënteel steeds zelf beslissen waarvoor ze een meerprijs wil betalen, weliswaar met added value voor hun gezondheid of levenservaringen.

Volgend jaar gaan we lifestyle workshops en lezingen bieden door professionals die zich richten op holistic wellbeing en longevity. In samenwerking met Mannavital gaan we een duurzaam en plantbased aanbod bieden in onze boutique om de gezondheid te ondersteunen. En uiteraard zullen onze challenges een absolute meerwaarde bieden aan het traject van ons cliënteel.

SCOTLAND Challenge

ESTEPONA Challenge

CERCES CHALLENGE

INSCHRIJVEN


Ik kom terug op mijn kopzorgen als founder van Gymloft. Ik sukkelde in mijn hoofd dat ik maar geen connectie voelde tussen mijn core-business en mijn diepste verlangen. Voor velen is personal training een middel om:

  • een esthetisch doel te halen
  • een energetisch doel te halen
  • een moment voor jezelf te bemachtigen in je drukbezette agenda


In alle drie de gevallen komt er een moment waarbij training 'slechts' een routine geworden is. De ironie is treffend: de klant die beperkt tot beweging kwam bereikt nu een routine dat hij 'slechts' normaal vindt. Het zou een viering moeten zijn dat de klant een routine gevonden heeft, maar zo werkt het niet altijd.

De mens geraakt gewend aan sensaties, gevoelens en belevenissen en dat gebeurt nog vrij snel ook. Maar dat betekent niet dat hij daardoor ongelukkig wordt, hier kan de millenial veel uit leren. Het betekent dat hij wel naar meer gaat zoeken. Men zegt vaak dat geluk bepaald wordt door de vergelijking met anderen en met sociale media is dit een plaag geworden. Wij geloven dat individueel geluk bepaald kan worden door de hoeveelheid en diversiteit in ervaringen.

Ik blijf een Maslov-aanhanger. Hij gaat ervan uit dat er een hiërarchie van (basis)behoeften is. Als eerste de behoeften aan voedsel, drinken en veiligheid, daarna komen de behoeften aan gezelschap, daarna respect en tenslotte die aan zelfontplooiing.


"Wij geloven dat individueel geluk bepaald kan worden door de hoeveelheid en diversiteit in ervaringen."


We merken bij ondernemers op dat er:

  • een tekort lijkt te zijn aan zelfontplooiing op humaan vlak (niet op zakelijk vlak)
  • amper connectie is met de wereld (existentiële materie, de natuur, wat ons één maakt)


Men heeft heel veel sociale interacties en vaak is er ook een gezinshouden. Dat biedt weinig perspectieven om je te verdiepen of te verrijken in bepaalde materie of om nieuwe ervaringen op te doen. Want natuurlijk geldt 'family first' en 'de zaak krijgt voorrang', maar het verlangen om te ontdekken wordt amper ingevuld. Velen zijn zich hier niet van bewust en beslissen dan maar om minder te werken / stoppen met werken. Een bore-out, een midlife crisis, een existentiële crisis, noem het wat je wilt, kan uiteindelijk hier een gevolg van worden (naast andere factoren).

Wetende dat mensen meer zoeken in hun leven en vlug zaken gewend worden, hebben we beslist om net daarop in te spelen. Het is trouwens een principe waarop ik me ook baseer in mijn leven: het leven is een opeenhoping van ervaringen . Het is een match made in heaven.


"Het leven is een opeenhoping van ervaringen"


We hebben telkens gebouwd op de 'in-house-experience', het is nu tijd voor meer. Onze missie is om mensen op een holistische manier fitter te krijgen, waardoor ze niet alleen langer en beter zullen leven...

Ze zullen aanzienlijk meer beleven.

Daarom trekken we naar in april naar Schotland, in juni naar Spanje en in september naar Frankrijk.

GYMLOFT richt zich naar de kleine zelfstandige of de CEO die zich bijna kapot werkt of die de work-life-balance ontdekt. Wij wensen hen te begeleiden in de beste omstandigheden en met onvergetelijke fysieke challenges als life experience. Want als wij ons Vlaams leiders fit kunnen krijgen, dan kan er een topdown movement plaatsvinden en dan spreken we over veel mensen.

Een jongensdroom van mij was om op de een of andere manier een positieve invloed te kunnen hebben op de samenleving. Je weet wel, het plat gebruikte woord 'impact'.

Dit is het voor mij.

Wil jij ook meer? Dan ben je volkomen normaal. 

Maar bepaal eerst wat 'meer' voor je betekent.


Share your thoughts.

Heb je feedback voor ons over deze blog of heb je vragen? Shoot!