Gymloft

BLOG

justin couturon

Fueled by the truth, of niet?


Ik heb er enorm naar uitgekeken om dit artikel te kunnen schrijven, want 'The Game Changers' heeft ons allen bij de keel gegrepen. Of voor zij die de reportage ook gezien hebben, dan is 'bij de ballen gegrepen' iets toepasselijker.

De kracht van deze campagne.


Pure logica. Als James Cameron, Pamela Anderson, Jackie Chan, Arnold Schwarzenegger, Louis Hamilton en actuele sportfenomenen betrokken zijn, dan kijk je natuurlijk wel.

De baseline 'Fueled by the truth', heeft mij het meeste aangesproken. Wetende dat er een shitstorm van informatie bestaat over lifestyle en voeding en dat iedereen claimt de waarheid te kennen, was dit voor mij genoeg om een zoveelste gezondheidsdocumentaire te bekijken. Het idee dat meneer Cameron zich waagt aan dit health project én die slogan dropt, dan moet dit wel mijn tijd waard zijn.

De Hulk-achtige cover van de documentaire (zie sterke armen met groene aders) zal wellicht bij velen ook onbewust de aandacht getrokken hebben.

So far so good. Het trekt de aandacht, de crew is interessant, de marketing is top en verspreidt zich met een fenomenale snelheid op sociale media. Kijkcijfers vliegen de lucht in. En daarbovenop kregen we dit te lezen in onze kranten:

De eerste indruk.


Zeer Amerikaans, maar positief, dat wel. De documentaire kreeg dan ook mijn onverdeelde aandacht (wat soms een opdracht is) en daarbovenop kreeg ik meteen goesting om mezelf terug als proefkonijn in te schakelen.

Maar na de euforie dacht ik toch even: "Ok, misschien hebben we wat research nodig?" Misschien moeten we de korreltjes zout bovenhalen. Ik ging dus op zoek naar wetenschappelijke feiten om de Amerikaanse overacting te relativeren.

Ik vroeg ook de mening van onze foodpartner Heleen Samyn (orthomoleculaire voedingstherapeut), zij vertelde ons dit:

"In de reportage gaan we weliswaar van het ene uiterste, zijnde (Amerikaanse) topsporters die overmatig vlees eten, naar volledig veganistisch."

 "Het is belangrijk om per persoon rekening te houden met externe factoren (beweging, stress, …) waardoor bepaalde voedingsstoffen misschien sneller verbruikt worden. Ook de voedingswaarde van ons voedsel is er anno 2020 jammer genoeg niet op vooruit gegaan. Bovendien is het aan te raden om bij tekorten natuurlijke suppletie te gebruiken op korte termijn, zeker in de beginfase van een nieuw voedingspatroon."

Onze voedingsexpert is voorstander van een 1/3 verdeeldheid in ons voedingspatroon (koolhydraten - eiwitten - goede vetten), waarbij gevogelte, vis en ei toegelaten zijn.

Ze gaat verder: "Eigenlijk willen we onze spijsvertering zo min mogelijk belasten met 'foute' voeding (processed foods). Variërend en zo natuurlijk mogelijk eten zou al voor velen bijzonder goed zijn voor hun immuunsysteem. Als we dit kunnen bereiken, kunnen we nadien meer in detail gaan kijken."

De vleesindustrie.

Deze pakken ze hard aan, maar daar ben ik ergens wel voor te vinden. Als je de marketing campagnes bekijkt doorheen de tijd (in de States weliswaar) is er inderdaad enorm veel te doen rond 'sterk zijn' en 'man zijn' als je veel vlees eet of veel melk drinkt. De 'Got Milk?' campagne heeft bijzonder veel celebs kunnen strikken voor (inter)nationale doeleinden en dit toont ook hoe groot de industrie geworden is. Zoals James aankaart zijn de oldschool marketingstrategieën zeer vergelijkbaar als die van de tabak- en suikerindustrie.


Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding


Ter info: de meest aannemelijke oorzaken voor osteoporose zijn niet van te weinig melkproducten te eten, maar zijn wel te vinden bij gebrek aan beweging én hormonale disbalans. In Japan is er sprake van meer lichaamsbeweging en zeer lage inname van melkproducten in vergelijking met Europa en Amerika. De cijfers in Japan zijn beduidend lager dan bij onze regionen, hoewel wij bijzonder veel calcium binnen krijgen van dierlijke producten. Moeten wij dan wel zoveel melk drinken? Deze twijfel over calcium en sterke botten worden door dokters ook in twijfel getrokken.

Iedereen geloofde de campagne waarin enkele tieners stonden te jumpen (video), toch? Dat is nog niet zo lang geleden. Ik moedig je aan om je melkconsumptie op een minimum te houden, ga maar even het web op.

Als je eens bij onze trans-Atlantische vrienden op bezoek bent, dan begrijp je meteen welke impact dergelijke reclames hebben op demografisch vlak. Een Noord-Amerikaan eet gemiddeld 100 kg vlees per jaar en als er 330 miljoen inwoners in de USA zijn, dan begrijp je dat er astronomisch veel vlees nodig is. En dat heeft wel degelijk een bewezen negatieve invloed op onze luchtkwaliteit (butaangassen) en waterverbruik.


De wetenschap achter The Game Changers.

Op Google hoef je alleszins niet ver te zoeken, er is bijzonder veel (terechte) kritiek. Ik heb tal van meningen gevraagd, waaronder ook die van dokter Anthony Delanote. Hij moest vooral lachen met enkele onderzoeken waarmee ze wilden uitpakken. Er worden soms onderzoeken gebruikt die weinig impact hebben door een te klein testpubliek, door het mankeren van een controlegroep, of de studie is niet randomized,... Voor 80% van de docu gebruiken ze goed onderzoek, but when they screw up, they screw up big.

Ik ga niet alle onderzoeken aanbrengen, maar volgende zaken deden toch enkele alarmbellen afgaan.

1. Objectiviteit

Bij onderzoek moet steeds vermeld worden indien er een organisatie het onderzoek sponsort of organiseert. Dit is noodzakelijk om transparantie te krijgen. Bij documentaires, dat nochtans een véél groter bereik heeft dan wetenschappelijke journals, hoeft dit niet.

En nu komt het mooie... James Cameron is CEO & Founder van Verdiant Foods. Deze planted based protein organisatie wordt genoemd als de een van de grootste spelers in Amerika. Ik zeg niet dat dit een slecht concept is, of een slechte organisatie. Maar je moet het wel meenemen wanneer je de motivatie onderzoekt achter het maken van deze documentaire. This is big money.

Lewis Hamilton is een grote aandeelhouder van 'Neat Burger', een vegan burger restaurantketen (+100 resto's). Een geweldig initiatief, maar opnieuw komt het goed uit dat hij in deze reportage verschijnt.

2. De atleten

Bij de duursporters tonen ze exceptionele atleten die top zijn in hun categorie. Jammer genoeg geven ze niet aan wat ze aten vóór ze vegan werden en wordt het gevaar niet aangekaart van een hoog koolhydraat dieet op lange termijn (wat bij hen wel degelijk van toepassing is). Maar om hier positief op te counteren: als dergelijke bovenmenselijke prestaties haalbaar worden zónder dierlijke producten, dan is dat een zéér interessant gegeven.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding


James haalt ook de big boys erbij, de krachtpatsers. Enkele bedenkingen:

Bryant Jennings (boxer) en Derrick Morgan (NFL Linebacker) hadden beiden een slecht voedingspatroon en waren verzot op fried chicken. Met een dergelijk voedingspatroon is het niet verwonderlijk dat ze zich beter voelden met een plant-based programma. Geen rocket science hier.

Patrick Baboumian (Strongman) claimt dat hij 25 kg toenam in massa sinds hij vegan werd. Zoals bij bijna alle andere atleten wordt er niet vermeld hoe ze aten vóór ze vegan werden, wat nogal essentieel is als je de vegan lifestyle als 'beter' wilt profileren. 25 kg in massa toenemen wilt niet per se 'spiermassa' betekenen en het klopt dat je van een koolhydraatrijke levensstijl toeneemt in (vet)massa. Ik versta niet goed wat ze hier willen aankaarten. Maar om hier opnieuw op te counteren: deze kerel is wel degelijk veganistisch en is bovenmenselijk sterk.

Lewis Hamilton had meer aandacht verdiend, vind ik. In de F1 is alertheid, focus, uithouding en berekend risico nemen van uiterst belang. De invloed van voeding ging enkel over 'lean bodies' en performance enhancing, nooit over concentratie, focus & mindset. Op het internet vind je ook maar beperkte bevindingen over zijn levensstijl. Maar er wordt hier weinig over gerept in de documentaire.

Michael Jordan, Roger Federer, Tiger Woods en Christiano Ronaldo zijn niet vegan. Maar ze zijn wel de allerbeste. Dat komt ook omdat er véél meer aspecten nodig zijn om de beste te zijn. Voeding is belangrijk, maar training, psyche/zelfvertrouwen en relaties evenzeer.

3. Het verschil tussen plantaardige & dierlijke eiwitten

En hier hebben ze de bal, in mijn ogen, volledig misgeslagen. Les n° 1 in het citeren van onderzoek: verdraai of lieg niet over de cijfers van dit onderzoek.

Conclusies uit het meest grootschalige onderzoek over voedingspatronen (71.000 deelnemers) (link):

  1. Vleeseters krijgen nét iets meer proteïne in hun systeem (Vegan: 70 gr/dag - Vleeseter: 74 gr/dag) - Dat willen zeggen dat het bijna gelijk is (wat op zich goed nieuws is), maar ze hebben domweg op hun Amerikaanse overtuigende manier geclaimd dat het omgekeerde waar is. Hier spelen ze in op de massa die niet doordenkt als ze iets voorgeschoteld krijgen op Netflix. Je kan de kijkers evengoed overtuigen door gewoon de waarheid te zeggen met de correcte cijfers.
  2. De kwaliteit van het geheel aan proteïne is completer in vlees dan vanuit plantaardige bronnen. Zij claimen het omgekeerde, maar dan moet je gigantisch veel verschillende bronnen eten om alle types aminozuren binnen te krijgen (= complete proteïne) en dat is niet evident. Suppletie lijkt hierbij noodzakelijk, maar dat kan wel op vegan wijze. Over plantaardige suppletie wordt weinig gezegd.


Maar... Dierlijke eiwitten geven meer gezondheidsrisico's dan plantaardige eiwitten. Die worden wel met goed onderzoek ondersteund. Het type vet in en rond het vlees leidt op lange termijn tot cardiovasculaire aandoeningen. Maar het is niet alleen het vet. De suikermolecule NEU5GC werd ook kort grafisch aangekaart, dat een permanente 'low grade inflammation' kan veroorzaken in je lichaam. Sterke aanwijzingen tonen ook aan dat heemijzer een direct relatie zou hebben met kanker.


Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding


"Als ik de risico's lees, dan verkies ik veruit minder vlees consumptie met het gevolg dat ik misschien niet alle aminozuren heb via een plantaardige levensstijl."

De onderzoeken naar de duur van erecties en kwaliteit van het bloedplasma waren zeer slim gevonden om het stereotiepe beeld van 'vlees eten en man zijn' in twijfel te trekken. De manier waarop ze dit doen is echter kinderachtig en incompleet. Slechts drie proefpersonen en slechts één maaltijdconsumptie en boem... alles is beter en 'bewezen'. Hier moest dokter Delanote toch even om lachen (en ik begrijp hem zeer goed in deze tijden van massa informatie). Er zijn echter studies die dit verder onderzoeken, wat toch interessant is als je weet dat de viagra pil een ongekende groei ervaart.

Blootstelling aan besproeiing

Hoe meer plantaardig je eet, hoe groter de kans op een verhoogd inname van pesticiden. Dat lijkt me logisch? Tenzij je uitsluitend biologisch én vegan wordt, maar dit lijkt me op demografisch vlak te hoogdrempelig. Handig om deze verhoogde blootstelling niet te vermelden in de docu. Dat wil niet zeggen dat plantaardig eten schadelijker is dan de levensstijl van vleeseters, maar besproeiing is nu eenmaal een feit en moet je er bij nemen.


Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Mijn ervaring

Toen ik midden december startte met een uitsluitend plant-based diet kreeg mijn spijsvertering het even te verduren. Ik denk dat mijn vertering even moest slikken met al die vezels. Niet dat het zo dramatisch was maar collega-vegans zullen dit wel beamen.

Naar energielevel toe was ik vrij meteen overtuigd dat het goed zat. Maar dat komt ook doordat ik mezelf een lage tarwe consumptie opleg (brood, pasta, deegwaren) en voldoende beweeg doorheen de dag.

Voordat ik begon met het vegan diet was ik 4 weken out met een blessure aan de enkel. Na dag 8 in mijn dieet mocht ik terug voor het eerst trainen en besloot om mij voor de volle 120% in te zetten. Ik wou even zien welke impact dit had op mijn spieren na 4 weken buiten strijd te zijn. Interessant: ik was letterlijk niet stijf de dagen nadien.

Drie dagen daarna maakte ik (zonder consequente training) 21 punten in ongeveer 25 minuten speeltijd (wat meteen een season high werd), kon ik tweemaal dunken (wat ook niet altijd gebeurt) en we wonnen de wedstrijd. Bovendien was ik na deze wedstrijd opnieuw niet stijf. Mijn recuperatie is dus beduidend beter als voordien.


Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding


Tijdens de kerstperiode hebben we onze vegan menu afgehaald in de KleinKeuken. Bij family dinners waren de opties wel wat moeilijker.

I admit, die strikte vegan lifestyle heb ik slechts 3 weken kunnen volgehouden. Het moeilijkste was voor mij:

  1. Variatie: indien je wil variëren in de vegan keuken zal je je kookkunsten moeten upgraden en wat opzoekingswerk doen. Het is zeker mogelijk, indien je graag kookt en voldoende tijd neemt om recepten uit te proberen.
  2. Sociale verplichtingen waarbij je telkens 'neen' moet zeggen op het lekkers die je wordt voorgeschoteld. Voor vrienden en familie is het ook een opdracht om zich aan te passen aan je vegan keuzes.
  3. Ik mis zalm & eitjes. God, wat mis ik eitjes.

Onverwachtse bevindingen

  1. Wat tegenstanders ook beweren, het is zeker niet duurder om plant based te leven. Zeker Albert Hein doet zijn best om de vegan opties in de verf te zetten. Geen tijdsverlies en geen duurdere rekening.
  2. Je gaat creatiever om met voeding en recepten.
  3. Je wordt je ook meer bewust over het ecologische aspect rond voeding. You've got two homes, your body and the world.
  4. De drang naar koolhydraten is groter dan voordien. Je eet er ook meer, dus je energie is hierop gebaseerd. Voor sommigen is vegan niet bepaald bevorderend voor gewichtscontrole.
  5. Als je vegan leeft dan ga je meer geneigd zijn om rekening te houden met andere aspecten, zoals het vermijden van zero frisdranken. Ik ging ook iets consequenter vasten ipv maar één keer per week.
  6. De sportieve recuperatie was duidelijk beter als voordien.

En nu...?

Dus na 3 weken ben ik eerder vegetarisch dan puur vegan beginnen eten doorheen de week. In het weekend liet ik wat meer toe, zeker bij sociale onderonsjes. Tot op vandaag probeer ik 80% vegetarische levensstijl aan te houden en ik zie hier zeker niet van af. Iedereen die de reportage gezien heeft, heeft ongetwijfeld iets proberen toe te passen in zijn levensstijl. Klein of groot. Ze hebben heel wat mensen wakker gemaakt en dat is voor mij het belangrijkste, want dat is nodig. Mocht men bij alles 100% eerlijk zijn of de juiste data uit onderzoeken geraadpleegd hebben, dan hadden ze waarschijnlijk nog meer impact gehad.

Ik geloof in het veganisme op performance level, maar betere research is nodig om dit verder uit te diepen. Getuigenissen zijn goed, stevig bewijs is beter.

'Fueled by the truth' is de gewaagde slogan van de documentaire. Dan zorg je beter dat álles klopt wat je beweert. Want in deze tijden wordt alles vlug in twijfel getrokken als je nog maar enkele fouten maakt (zelf al is de docu in mijn ogen fantastisch).

Algemeen geloof ik énorm in de gezondheidsbevorderende aspecten die het met zich teweeg brengt en het maakt mensen én onderzoekers wakker. Maar ik zal momenteel toch mijn eitjes blijven eten. Sorry not sorry.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding
Share your thoughts.

Heb je feedback voor ons over deze blog of heb je vragen? Shoot!