Gymloft

BLOG

justin couturon

4 tips die van jou een 'Morning Hero' maken


Kleine warming-up. Mensen veranderen niet graag én we zijn geprogrammeerd om meer negatief ingesteld te zijn dan eerder positief. Hou dit in het achterhoofd moest je denken dat onderstaande tips 'niet haalbaar' lijken.

Vraagje. Is jouw creativiteit en focus het hoogst na 17:00? Indien wel, dan ga je niets hebben aan dit artikel. Zo niet, proficiat! Je behoort tot quasi 90% van de mensheid.

Dit jaar maak ik een zeer uitgebreid videocoaching platform met hierin de beste info die ik ooit vergaard heb én die ik in jaren zelf heb opgezocht over beweging, voeding, rust en focus. Het spreekt voor zich dat dit niet allemaal kan passen in een artikel. Maar ik merk een hunkering van veel mensen om meer te kunnen betekenen na het opstaan. Wel, dan heb ik een paar leuke tips voor je met telkens de why erbij vermeld.

Long story short: je wilt de beste hormonen in de ochtend voor maximum goed gevoel en focus.


1. Ken je hormonen - invloed van koffie & thee

Om je wakker te krijgen produceert je lichaam het waakhormoon cortisol. Dat is ook het hormoon dat je produceert wanneer je stress hebt. Mensen die veel stress hebben vertonen vaak afgevlakte curves en soms staan die voortdurend hoog of eerder laag. Eender hoe, mensen met veel of continue (!) stress gaan moeilijker opstaan. Je hebt écht die boost nodig in de ochtend.


Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding


Stel dat je niets wilt doen aan je stress. Want hé, what doesn't kill you, makes you stronger, right? Geef dan tenminste de kans om de eerste piek van cortisol zijn gang te laten gaan. Onderzoek wijst aan dat cafeïne interfereert met de cortisolpiek in de ochtend. Jij, die dacht dat koffie je net meer wakker maakte? Als alternatief bevat matcha thee minimaal 80 keer meer anti-oxidanten dan traditionele groene thee (sommige bronnen claimen veel meer) en zoals alle thee zorgt de theïne voor 4 uur meer stabiele energie (zonder piek). De wetenschap is in de ban van matcha en wij ook in de studio. Als je meer info wilt hierover, mag je ons gerust contacteren.


Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Mag je dan geen koffie meer drinken? Zeker wel! Maar het zal niet meer in de zelfde kwantiteit hoeven en liefst niet tijdens de cortisolpieken, daar drink je best geen koffie , maar wel water of (matcha) thee.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

2. "Doe eens normaal" - de invloed van een vriendelijke wekker

Het idee dat je door een harde buzzer of je GSM wakker wordt is een deprimerend gegeven op zich. Maar ik kan me inbeelden dat je hart niet graag op die manier gewekt wil worden. We impliceren niet dat je wekker tot hartfalen zal leiden, maar wist je dat je 40% meer kans hebt om een hartaanval te krijgen in de ochtend/voormiddag dan later op de dag? Lijkt het jou dan niet logisch dat je op termijn, door telkens verschietend wakker te worden, een beetje een risico neemt? Als iemand je doet verschieten, zeggen we vaak: "Doe eens normaal?!". Wel, als je hart kon spreken...

Los van dit risico, verschieten is gewoon geen fijn gevoel. Je dag letterlijk starten met een micro-paniekaanval lijkt me geen goed game plan om die ochtend een positieve ingesteldheid te kweken.

Game changer Koop een wekker die je lichaam de tijd geeft om wakker te worden. Dit heeft voor mij zo veel veranderd en is in mijn ogen een voorwaarde om leuke ochtenden tegemoet te gaan en het geeft de tijd om je waakhormoon al een beetje aan te wakkeren.


Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

3. Start easy, finish big - een ochtendactiviteit die je systeem wakker maakt

Ik loop 2/3 keer per week in de ochtend, maar soms doe ik een korte workout of zelf actieve yoga sessie (maar toegegeven, die zou ik soms meer mogen doen). Zoek een activiteit waar je je goed bij voelt. Je wilt niet je dag starten met iets dat je écht niet kan. Dus als je echt niet kan lopen, wandel gerust aan een stevig tempo.

Na het sporten boost je de release van BDNF proteïne. Dit is een 'wonderhormoon' dat:

Je mag het zien als een van de beste meststoffen voor ons brein. Sommigen claimen dat BDNF ook in relatie staat met concentratie en creativiteit.

Game changer - eindig je korte ochtendsessie in de laatste 2-4 minuten met een hoge hartslag. Dan creëer je, naast cortisol, het hormoon adrenaline dat je nog meer wakker zal maken. Voor je loopt voldoende hydrateren, dat kan al met matcha thee voor ontgifting en energy op gang te brengen! Met 20 minuten bewegen ben je echt goed bezig.


4. Be gentle - ontspan jouw brein

Jawel, hier zijn we terug: meditatie. Voor mensen die het nog nooit geprobeerd hebben en een goede koptelefoon hebben: probeer de app Synctuïtion eens. Je hoeft niets te doen en eerlijk gezegd... Ik ga hier niets meer over vertellen, je moet het maar zelf ontdekken. Het is een goddelijke ervaring. Zonder je goed af en geniet met volle teugen.

Dit is geen grap: nadien zoek je je partner, kiddo of huisdier en geef je die een mega knuffel. Uiteraard omdat je ze graag ziet, maar stiekem ook omdat je dan oxytocine aanmaakt (knuffelhormoon). En dat doet ons geweldig goed voelen.


Een interview.

Moet ik dan vroeger opstaan?

Correct.

Doe jij dat elke ochtend dan?

Gevoel is belangrijk, luister naar je lichaam. Ik probeer vier maal per week rond 05:30 op te staan en dan heb ik écht veel tijd voor mezelf en voel ik me koning.

Ben je dan niet moe rond 20:00?

Dat is afhankelijk van welke dag er op je afkomt, je moet hier rekening mee houden. Als je veel aansluitende en belangrijke meetings hebt, dan voel je dat eerlijk gezegd wel in de avond (dat voel je altijd toch?). Maar de kwaliteit van mijn werk is aanzienlijk beter, want ik voel me goed op de momenten waar ik moet performen. Ik ben dan wel geneigd om vroeger in bed te kruipen.

Komt je partner dan niet wakker met die wake-up light?

Vier scenario's:

  1. Die slaapt doorheen je wekker/licht
  2. Die komt wakker en slaapt opnieuw in.
  3. Staat mee met je op.
  4. Komt wakker, probeert terug in te slapen, maar lukt niet -> Beseft "zou beter ook zo'n routine invoeren".


Allemaal topscenario's als je het mij vraagt.


Nog één 'grand cru game changer'.

Wanneer je dergelijke ochtend routines installeert, dan kan je wonderen verrichten met je productiviteit. Probeer dan zeker dit:

  1. In de ganse ochtend geen enkel social media moment toe te laten (bedankt Korneel Desmet) - Het gevoel dat je iets 'gemist' hebt, is nefast voor een goed gevoel. Laat dat nu net zijn wat sociale media doet.
  2. Het eerste wat je doet op je werk is het meest belangrijke óf doe hetgeen dat het meeste creativiteit vergt - maak nu het verschil!

Afsluiter

Onthoud dat je lichaam om 08:00 volgepropt zit met een cocktail van:

  • Cortisol en adrenaline (in combi met top matcha thee) = E.N.E.R.G.Y
  • Endorphine (door sport), serotonine (meditatie) en oxytocine (knuffel) = H.A.P.P.Y
  • BDNF = F.O.C.U.S

Je kan onmogelijk op die manier je dag slecht starten.

Ik heb nog meer tips in petto, maar als je dit kan toepassen word je een kerngezonde en productieve homo sapiens. Meer info zal je ook kunnen terugvinden in ons videocoaching platform (Commander in Chief) dat eind 2020 uitkomt. Iets waar ik énorm naar uitkijk.

Stay healthy.

Share your thoughts.

Heb je feedback voor ons over deze blog of heb je vragen? Shoot!